SLOW FOOD CANADA LAUNCHES THE SLOW FISH CANADA CAMPAIGN
Canada – Slow Food Canada is excited to announce the creation of the Slow Fish Canada campaign, a national group that will focus efforts on issues related to fisheries. During the 2013 Annual General Meeting, held last April in Osoyoos, BC, the membership voted unanimously for the creation of the national campaign.
Fishing is a particularly critical issue, given the dwindling state of global fish stocks, pollution of the oceans and its impact on the livelihood of small-scale fishing communities. By engaging the entire Canadian Slow Food network, the Slow Fish Canada campaign will invite people to find local solutions that support a better management of our freshwater and marine resources.
“The Slow Food approach is based on three tenets: food that is good, clean & fair,” says Dave Adler of Nova Scotia’s Ecology Action Centre, “The same is true of Slow Fish. We hope to support, discover, and celebrate Canada’s small scale, sustainable fisheries by connecting people who eat seafood to the people who catch it, harvest it, and grow it.”
Building on Slow Fish International[1] the Slow Fish Canada campaign will focus primarily on promoting artisanal fishing and neglected fish species. The campaign will also address issues such as access to good, clean and fair fish for consumers; fair remuneration and access to regional markets for small-scale producers; social finance and succession planning for fisheries; fair access to quotas by independent owner-operator fishing enterprises; and support of new and developing fisheries. Slow Fish Canada also plans to develop awareness campaigns around important issues such as aquaculture and eco-certification of seafood. Slow Fish Canada will raise awareness around salmon conservation by building on the Wild Salmon Manifesto, which was adopted by Slow Food Canada in 2006.
Slow Food Canada has been active in different regions of the country for more than 10 years, with a particularly strong presence in the Maritimes, Montreal, Ontario and British Columbia. Today, more than thirteen hundred members belong to thirty convivia that span the country from Newfoundland and Cape Breton Island to Vancouver Island and Whitehorse in the Yukon.
Slow Fish Canada CampaignDavid Adlerdadler@ecologyaction.ca
(902) 442-0999 |
Slow Food Canada – General InquiriesValerie Lugonjavalerie@acanadianfoodie.com
(780) 709-7902 |
[1] Slow Fish is an international campaign launched by Slow Food International to promote good, clean and fair fish by informing consumers and encouraging interaction between those involved in the world of sustainable fisheries. For more information, please visit: www.slowfood.it/slowfish/welcome_en.lasso.
SLOW FOOD CANADA LANCE LA CAMPAGNE DE SLOW FISH
Canada – Slow Food Canada est heureux de vous annoncer la création de la Campagne de Slow Fish Canada, un groupe national qui se concentra sur des questions liées à la pêche. Lors de l’Assemblé générale annuelle qui a eu lieu cet avril à Osoyoos, C.-B., les membres de Slow Food ont voté à l’unanimité pour la création d’une campagne nationale.
La pêche est un problème d’importance particulièrement cruciale, étant donné la diminution des stocks de poisson mondiaux, la pollution des océans et son impacte sur la subsistance des communautés de pêche à petite échelle. En engageant la totalité du Réseau canadien de Slow Food, la campagne de Slow Fish permettra aux gens de trouver des solutions locales qui entraîneront une meilleure gestion de nos sources d’eau douce et de nos ressources marines.
Dave Adler du centre d’action écologique (Ecology Action Centre) de la Nouvelle-Écosse constate que l’approche de Slow Food est fondée sur trois principes : la nourriture bonne, propre et juste, et que Slow Fish suit les mêmes principes. Il a ainsi dit que par l’entremise de Slow Fish, ils espèrent pouvoir appuyer, découvrir et célébrer les pêches canadiennes durables à petite échelle en reliant les consommateurs aux producteurs.
La campagne de Slow Fish Canada est basée sur les principes de Slow Fish International[1] et aura pour but de promouvoir la pêche artisanale et les espèces de poissons négligées. La campagne abordera ainsi des questions telles que l’accès à de marchés régionaux pour les producteurs à petite échelle, le financement social et la planification de la relève pour les pêches, l’accès équitable au quota de pêche pour les propriétaires-exploitants d’entreprises de pêche indépendantes, ainsi que le soutien pour les nouvelles pêches et les pêches en développement. Slow Food Canada prévoit élaborer des campagnes de sensibilisation atour de questions importances telles que l’aquaculture et l’éco-certification des produits de la mer. Ainsi, Slow Food Canada visera à accroître la sensibilisation des membres et du publique concernant la conservation du saumon en s’appuyant sur le Manifeste du saumon sauvage qui fut adopté par Slow Food Canada en 2006.
Slow Food Canada a été actif dans de différentes régions du pays pendant plus de 10 ans et a une particulièrement forte présence dans les Maritimes, à Montréal, en Ontario et en Colombie-Britannique. Aujourd’hui, plus de mille trois cents membres s’adhèrent à l’un de trente conviviums à travers le pays – de Terre-Neuve et l’île du Cap-Breton jusqu’à l’île de Vancouver et la ville de Whitehorse au Yukon.
Campagne de Slow Fish CanadaDavid Adlerdadler@ecologyaction.ca
(902) 442-0999 |
Slow Food Canada – Demandes généralesValerie Lugonjavalerie@acanadianfoodie.com
(780) 709-7902 |
[1] Slow Fish est une campagne internationale qui fut lancée par Slow Food International pour promouvoir le poisson bon, propre et juste tout en renseignant les consommateurs et encourageant l’interaction entre les acteurs du domaine de pêches durables. Pour en apprendre davantage, visitez : http://www.slowfood.it/slowfish/welcome_fr.lasso